.. Összetett kereső

.. Közösség

.. Utolsó kommentek

  • UV pót: Megszűnt. (2023.12.11. 15:40) Nano drinkbár
  • Vlagyimir Iljics: Hol vannak a cicusok? (2022.08.19. 15:15) Macska
  • Alex Maties: Sofőrszolgálatra akkor van szükség, amikor a megrendelő autójával szeretne menni valahová, de már ... (2021.08.10. 01:31) Sofőrhívó app
  • kocsmablog: Megtörtént a vendéglátóhely-típusok felülvizsgálata, melyet a szektor régóta szorgalmazott. Olyan ... (2021.01.05. 17:44) A vendéglátóhelyek típusai
  • IPAfai Pap: Ez nagyon menő találat! (2020.12.25. 13:10) Pesti pinceszerek
  • élhetetlen: Függetlenül attól, hogy nem érdekel a sör, ez azért durva. Kötelezően árusítani valamit? Ez legfel... (2020.12.18. 21:04) Sörtörvény: mindig lesz kisüzemi sör csapon?
  • Utolsó 20
2014. 07. 16. - palackborbár
Hogyan válasszunk a boltokban bort?

pixel

Palack Borbár

> Rántsuk le a puccleplet a borozás témaköréről! A Palack jóvoltából mostantól minden héten borszerda, hogy könnyed és közvetlen stílusban a laikusokkal is megismertessük a jó borokat, és hasznos gyakorlati tudást adjunk a kezükbe. Borkereskedés kontra hipermarket, "kézműves" kontra "tömegbor", akciós borok... nehéz eligazodni a boltban.

Még a szakmabeliek számára is örömteli, hogy a hipermarketek és szupermarketek polcain egyre szélesebb a borkínálat. Nyugodtan kijelenthetjük, hogy sokszor nagyon jó borokat találhatunk ezekben az üzletekben, mind árban, mind minőségben.

Nagy termelők könnyű fehérborai és roséi már 1000-1500 Ft környékén megvásárolhatóak, míg megbízható, könnyű vörösborokat és teltebb fehérborokat is találhatunk 2000 Ft körül. A nagy vörösök és édes borok tekintetében is egyre megbízhatóbb a kínálat, ezek ára 3000 Ft-nál kezdődik. A külföldi (olasz, dél-amerikai és ausztrál borok) jó technológiai borok, hihetetlen, de 1000-1500 Ft körül már kaphatóak, mivel óriási mennyiséget készítenek, és ezáltal a fix költségeik minimálisak.

A címke és csomagolás sokszor eladja a bort, de azért szánjunk időt a címkén található információk elolvasására. Az árat meghatározó tényezők: a termőhely (minél pontosabb és konkrétabb a termőhely megállapítása akár dűlőig lebontva annál jobb, a származási hely EU valószínűleg gyanús alapanyag), az évjárat (egyes évjáratok kiemelkedő minőséget hoztak mások gyengébbet), a szőlőfajta (egy Irsai Olivér mindig könnyű olcsó bort ad, egy Pinot Noir jellemzően drága), a termelő személye, a technológia (a reduktív eljárással készült bor olcsóbb, a fahordós drágább), a brand és a marketing.

Érdekes lehet az alkoholfok megtekintése a címkén. Ha egy vörösbor alkoholtartalma 12% alatt van, valószínűleg "híg az anyag". Az akciózásokkal is legyünk óvatosak, jellemzően olyan borokba futhatunk így bele, melyek túl vannak már a csúcsukon, és a hiperek is értelemszerűen szabadulnának tőlük. Szinte mindig csalódás lesz egy évnél öregebb rosé vagy reduktív könnyű fehérbor (Irsai Olivér, Cserszegi Fűszeres stb.), illetve vörös újbor (Portugieser) vásárlása.

Persze a másik oldalon a prémium boroknál (5000 Ft vagy drágább) is csalódhatunk, hisz az ismert borászok beragadt évjáratú borainak árát sokszor nem csökkentik. Itt térnék ki arra, hogy a marketingnek milyen nagy a szerepe: a presztízs borászok sokszor irreális árakon adják boraikat, megszállottság és brandhez való ragaszkodás kérdése, hogy mennyit vagyunk hajlandóak adni egy adott borász adott boráért.

sparbor.jpg

A borkereskedések legnagyobb előnye, hogy szakmai hozzáértéssel, plusz információkkal és személyes ajánlással tudják segíteni a vásárlót az ott dolgozók. Az ízléshez, pénztárcához és alkalomhoz tudják igazítani, hogy milyen bort érdemes vásárolni. Mindenkinek, aki csak most ismerkedik a borokkal, javaslom, hogy eleinte vásároljon borkereskedésben, olvasgasson boros blogokat, és az idő közben magába szívott tudással válogasson később a hiperekben.

Nem csak a sörök, de a borok kapcsán is divatos kifejezéssé vált, hogy kézműves. Nehezen definiálható fogalom, talán a legfőbb közös vonása a kézműves boroknak, hogy kis termelők készítették (kb. 3 hektár körüli szőlőterülettel rendelkező pincészet) kis mennyiségben (pár ezer vagy csak pár száz palack). Ezek jellemzően izgalmas egyedi ízvilágúak, jellemzően drágábbak, mivel nagyobb költséggel is készülnek. Hozzáteszem, a tömegbor nem feltétlenül pejoratív fogalom, viszont azzal, hogy azok nagy mennyiségben készülő tételek, olcsóbban elérhetők. A stílusuk talán kicsit uniformizáltabb, de a legfőbb előnyük, hogy évről évre megbízható és állandó minőséget hoznak.

Mindenkit arra buzdítunk, hogy látogasson pincét, borászt személyesen. A személyes élmény és az első kézből kapott információ a borokról a legjobb. Korábban az az előnye is megvolt, hogy árban is jobban járt a borkedvelő, ha pincénél vásárolt, de ma már azt látjuk, hogy a borászok a pinceárakat is a kiskereskedelmi árakhoz igazítják.

Értelemszerűen a gasztronómiai, azaz éttermi-borbáros helyben fogyasztós árnál kell a legjobban a zsebünkbe nyúlni, hiszen ezeken a helyeken ott a lehetőség, hogy pohárra kérhetjük a bort, és járulékosan a hangulat és a kiszolgálás is beleépül a bor árába.

divino.jpg


(x) A Palack Borszerda szerzője Polák Dávid, sommelier, a Palack Borbár szakértője.

Kövesd Facebook-on és Instagramon a Kocsmablogot, és ha úgy van: Mutass egy kocsmát!

A bejegyzés trackback címe:

https://kocsma.blog.hu/api/trackback/id/tr206513683

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása