Nem újdonság, hogy a gasztroforradalom mellett az utóbbi néhány év egyik legszembetűnőbb trendje a kézműves sörök megjelenése volt. Mára nem csupán egy kis társadalmi szegmens ínyenc hobbija, hanem rendszeresen fogyasztott termék lett a kis mennyiségben, de annál jobb minőségben előállított sörökből. Egyre több kis sörfőzde nyílik, kiváló főzőmesterekkel, akik a nemzetközi mezőnyben is megállják a helyüket. Ez a folyamat nagyon gyorsan ment végbe és talán ez is lehet az egyik oka annak, hogy a branding és a külső megjelenések, címkék, plakátok, honlapok, arculatok nagyon sokszor nem méltóak a sörök árához és minőségéhez. Ez addig nem feltűnő, amíg a fogyasztók nagyrészt csapolt állapotban találkoznak az itallal, de egyre több helyen árulnak palackos kivitelt és megjelentek a kifejezetten sörrel foglalkozó szakboltok (bottleshopok) is.
Míg a boroknál nagy hagyománya van annak, hogy a címkére és a megjelenésre kifejezetten sokat áldozzanak, addig ez a sörök esetében ez sokszor elmaradt.
A polcokon sokszor egymás mellett teljesen elvesznek a jellegtelen palackok és címkék. Ezt szerette volna elkerülni a Hedon. A cél az volt, hogy a cégük termékei maximálisan megkülönböztethetőek legyenek és szinte leugorjanak a polcokról, eladást generálva. Ennek első állomása volt a logó megalkotása. Erre a feladatra kérte el a Hedon először a Flying Objectset, ami az évek során egy átfogó branddé fejlődött.
A különleges arculat kulcsfigurája a névből született, a Hedon pedig magából a hedonizmus szóból fakad. Ezért lett az arculat központi alakja a sörhabban fürdőző figura. A logó több síkon is értelmezhető, hiszen az emberke egyben sörbontó formájú is, kifejezetten humoros, játékos, ami illik a tudatos sörfogyasztás könnyedségéhez. A feladatot a megbízott Flying Objects nem címkénként kezelte, hanem egy komplex stratégiaként, ami túlmutat az arculattervezésen. Ez azt jelenti, hogy a sok, ízében és karakterében is eltérő sör jól megkülönböztethető, a központi brand elemek azonban egységessé és felismerhetővé teszik a márkát.
Lett tehát egy közös vizuális jelrendszere a brandnek, ami könnyen beazonosítható, bármelyik termékét vásárolják is meg, és ami továbbvihető az akár belsőépítészeti tervezés/ styling szintjére. Ennek a jelrendszernek részei a piktogramok, amik a felelős sörfogyasztásra figyelmeztetnek. A vizuális feladatok mellett a sörök nevének egy részét és a címkeszövegeket, szlogeneket is a stúdió alkotta, mely nemrég kiegészült a termék és styling fotókkal. A grafika, a szövegek és a csomagolástervezés párhuzamosan, organikusan fejlődött, oda-vissza hatva egymásra, emiatt lett az eredmény egységes és a későbbiekben bővíthető.
Az egyes sörfajták között ízében és sokszor célcsoportjában is radikális különbség van, amit anélkül kellett érzékeltetnie a design csapatnak, hogy szétesne az egységes brand. Néhány példa:
Charlie Firpo
American Pale Ale típusú sör. Könnyen befogadható, népszerű sörfajta. Ehhez egy popkulturális ikonra esett a választás, a Bud Spencer által megformált Charlie Firpora.
Katalin cárnő
A már nevében is impozáns sörfajta, a Russian Imperial Stout kapta az orosz cárnő nevét. Talán ez tér el leginkább az előző sörtől. A fajtát a sörök fekete aranyának is nevezik, nem véletlenül, egy jellegzetes ízvilágú, sűrű, sötét italról van szó, nem hétköznapi. A címke esetében az eleganciát és az orosz birodalmi pompát tették meg fő inspirációnak, így a logó is díszesebb aranyban jelenik meg, illeszkedve a történelmi címerhez a fő címkén. Ez a főzde legelegánsabb söre. Az aranyozott kupak és a finom címkemegoldás segítségével sikerült ezt a sört prémium szintre emelni, anélkül, hogy csorbulna a brand egységessége.
Helmut
A márka újabb ikonikus karaktere, arany foci frizurájával, övtáskájával és strandpapucsával, Helmut, aki a szűretlen bajor búzát képviseli. A jól eső, könnyű sörhöz jól illik a sztereotipikus figura és jól mutatja a branden belüli elhelyezkedését. Míg a Katalin cárnő egy tényleg testes, sűrű, elegáns fajta, úgy a Helmut egy jóval lazább, jó “ivó sör”. Attribútumai sok helyen felbukkannak a márkán belül.
Balatonvilágosi
Könnyedebb, nyári sör némi nosztalgikus balatoni hangulattal. A címke esetében cél volt, hogy elrugaszkodjanak a közismert Balatonos sztereotípiától, mint amilyen a hekk vagy a napernyő, de felidézni valamit a sok embernek kedves vízparti élményekből. A karakteres arculati színek mellett címkén megjelenik a kék, a márka egységessége azonban nem csorbul, továbbra is felismerhető marad. Ha jobban megfigyeljük, a habokban sok már korábban megismert figura is megjelenik.
A jelen sikerekből kiindulva a jövőben is folytatódik az oklevéllel elismert, előre kidogozott együttműködés a Hedon és a Flying Objects között egy magas szintű design stratégia alapján, ami Németh Antal sörfőző mestert ismerve, bizton mondom, ígéretes tartalommal is megtelik.
Kövesd Facebook-on és Instagramon a Kocsmablogot, és ha úgy van: Mutass egy kocsmát!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.
.. Utolsó kommentek