.. Összetett kereső

 az_blog_2016.png

.. Közösség

.. Utolsó kommentek

2018. 09. 19. - apuska
A sörök kategorizálása árszegmens szerint

A nagy hazai sörgyárak az árkategóriák mindegyikében rendelkeznek saját márkákkal. Termékeikkel minden fogyasztói célcsoportot kiszolgálva!

A Magyar Sörgyártók Szövetségének éves beszámolóiban (2016, 2017) rendre megjelenik a prémium, a középkategóriás, illetve a gazdaságos, saját márkás sörök eladási arányainak alakulása az előző évek tendenciáihoz képest. A Gazdasági Versenyhivatal (GVH) 2015-ös jelentésében, melyben a magyar sörpiacot kőkeményen elemezték, megannyi sok izgalmas információ közt szerepel az árkategóriák szerinti értékesítés is, eszerint szuperprémium, prémium, mainstream (standard) és alacsony (saving, economy) árkategória létezik, ahol a kézműves söröket egyértelműen szuperprémiumnak vették. Itt a négy árkategória mellett ötödikként megjelenik az egyéb, amiben többek közt szerepelnek a ciderek, a gyümölcsös ízesítésű sörök, az alkoholmentes sörök, de még a búzasörök is.

kategoriak.jpg

infografika forrása: elelmiszer.hu

Oké, de mit takarnak ezek a fogalmak? Minőségi szempontok vannak mögötte, vagy szimplán árazás és marketing kérdése, hogy egy-egy sör melyik csoportba tartozik?

A válasz nem is annyira egyszerű. A fenti rangsor ugyan használható, és általában véve használatos is a söriparra, a különböző kategóriákra sem itthon, sem külföldön nincs egyetemes definíció. Míg a minőségi jelző annyiban egzakt, hogy azt csak a 11 balling-fok fölötti szárazanyag tartamú sörökre lehet ráaggatni - Hány fokos a sör? - , addig a gyártók a saját márkáikat a saját definícióik szerint pozicionálják, így ami az egyik gyártónál prémium kategóriájú sörként azonosított, az a másik esetében lehetséges, hogy középkategóriás, vagy épp szuperprémium lenne.

A kategóriákat több tényező együttes teljesülése határozza meg. Ezek a gyártástechnológia, az összetevők, a márkaérték, az ár, a személyes kötődés a márkához stb., és hogy egy adott márka végül milyen kategóriába tartozik, a felsorolt tényezők értékelése, valamint a fogyasztói percepciók együtt határozzák meg.

A Magyarországon értékesített sörök legnagyobb része a hazai gazdaságos és középkategóriás világos sörök szegmenséből kerül ki. Erre azt mondják a gyártók, hogy a fogyasztók általában a tradicionális ízeket keresik, én meg élek a gyanúperrel, hogy a többség szimplán árérzékeny, és nem tudja vagy akarja a jellemzően prémium kategóriába tartozó import nemzetközi márkákat megfizetni, azzal együtt is, hogy az utóbbi években a javuló tendencia abszolút tetten érhető.

lidl.jpg

fotó forrása: Sörbúvár blog

Kissé ijesztő, de hogy nagyüzemi szinten mibe kerül egy termék, javarészt nem azon múlik, hogy a sör előállítása mibe kerül. Egy 2014-es Napi.hu cikk jól szemlélteti a lényeget: Mi kerül ezen a sörön 199 forintba?, ahol is 42%-os adótartalom mellett az alapanyag csupán 4%-a a költségeknek - igazolandó, a Dreher Sörgyárak 2017-ben kísértetiesen hasonló eredményre jutott! Hogy a Kovács Maláta Gábor által csak csatornasörnek titulált ~129 Ft körüli olcsó söröket hogy lehet ennyiből kihozni, azzal együtt is rejtély, hogy mi tudjuk, pozicionálás hiányában itt nincs marketing költség, hogy olcsóbb és kevesebb az alapanyag, egyszerűbb a csomagolás, és a jövedéki adó is kevesebb az alacsonyabb alkoholtartam miatt - aktuálisan 8,1 Ft / 0,5 liter / alkoholfokonként.

sorar.jpg

infografika forrása: Dreher Sörgyárak facebook oldal

adoteher.jpg

Ezzel szemben a kisüzemieknél teljesen másképp jön ki a matek, ahogy az elhangzott a 2017-es szemeszterben Ogre Bácsi Söregyetemén. A beerporn.hu beszámolójából kiderül: ezért olyan drágák a kézműves sörök, levezetve egy konkrét békésszentandrási példát, a költségek 28%-a adó, és 17% alapanyag költség.

bukoviszky_laszlo.jpg

kép forrása: beerporn.hu

A Heineken saját kategóriái mögött két szempont van, az árazás és a sörtípus. Ezek alapján a szuperprémium és prémium náluk pl. egy kategória:

- Premium lager
(Heineken, Soproni 1895, Krušovice Světlé, Gösser Special, Zlaty Bazant)

- Premium nemzetközi sörkülönlegesség
(Edelweiss Hefetrüb, Affligem Blonde, Mort Subite Kriek, Krušovice Černé, Krušovice Lezak, Birra Moretti)

- Premium hazai sörkülönlegesség
(Soproni Óvatos Duhaj IPA, Soproni Óvatos Duhaj Fekete Démon)

- Mainstream nemzetközi lager
(Steffl, Kaiser)

- Mainstream hazai lager
(Soproni)

- Economy - gazdaságos
(Arany Fácán, Arany Fácán Kakas, Adambräu)

- Radler alkoholos
(Gösser Natur Radler 2%, Soproni Radler 2%)

- Radler alkoholmentes
(Gösser Natur Radler 0,0%, Gösser Natur Zitrone, Soproni Radler 0,0%)

- Alkoholmentes
(Buckler, Heineken 0,0%, Soproni 0.0% Szűz, Gösser Alkoholfreies Naturbier)

soproni.jpg


A Borsodi Sörgyár termékei esetében az alábbi csoportosítást alkalmazza:

- Prémium portfólió
(Beck's, Stella Artois, Staropramen, Staropramen Dark, Staropramen N.A., Staropramen Granát, Staropramen Unfiltered, Hoegaarden, Hoegaarden Rosé, Corona, Leffe Blond, Leffe Dark, Belle-Vue Kriek)

- Középkategóriás portfólió
(Borsodi, Borsodi Bivaly, Borsodi Friss, Borsodi Friss Zéró, Borsodi Jeges, Borsodi Tüzes, Borsodi Mester, Borsodi Nitro, Borsodi Póló)

- Gazdaságos portfólió
(Frisch Fassl, Rákóczi, Reisenbrau, Löwenbräu, Spaten)

borsodi.png


A Dreher Sörgyáraknál ez az információ bizalmas, ott kérdésemre a válasz egy klasszik marketing bulshit, ám mindenképp tanulságos:

Hogy a fogyasztók meglátása szerint mi prémium, vagy éppen középkategóriás, teljes mértékben szubjektív információ, éppen ezért ezt aktívan mi nem kommunikáljuk egyik márkánkról sem. Ritka esetekben mégis felfedezheted te is sajtóközleményeinkben, hogy szegmensekre hivatkozunk, ezekben az esetekben a Nielsen Piackutató árszegmens szerinti besorolása alapján írjuk le az információt.

Saját márkáink besorolása sajnos a versenytársainkkal szembeni védelem miatt nem publikus, így ezzel kapcsolatosan nem tudunk információval szolgálni, ezért nem érhető el többek között weboldalunkon sem. Azt mégis elmondhatjuk, hogy a Dreher Sörgyárak ár és fogyasztói percepciók alapján sorolja be márkáit az általad említett kategóriákba.

Egy példát kiemelve, a magasabb minőséget képviselő termékeink árazását úgy határozzuk meg, ami tükrözi azt a minőséget – vagyis az ár leképezése a minőségnek.


Tippelni persze tudunk, és meg is tesszük, még ha a Nielsen azt a választ is adta, hogy a cégek személyre szabott, az ő általuk kért szempontok szerint kapnak tőlük adatokat, illetve elemzéseket:

- Prémium sörök
(Dreher Classic, Dreher Bak, Dreher Hidegkomlós, Dreher Pale Ale, Dreher Tripla Komlós, Pilsner Urquell, Asahi Super Dry, Peroni, Miller Genuine Draft, HB Weissbier, Floris Kriek Cherry)

- Középkategóriás sörök
(Arany Ászok, Arany Ászok Félbarna, Arany Ászok Frissenszűrt, Kőbányai, Kozel, Kozel Dark, Hofbräu Lager, Hofbräu Premium Lager)

- Olcsó/gazdaságos sörök
(Kanizsai, Rocky Cellar, Goldberger, Wanderburg, Neuberg, Kewer, Waldert, Ritterhof, Ritterkönig, Balatoni világos)

- Alkoholmentes és ízesített sörök
(Dreher 24, Arany Ászok alkoholmentes, Dreher 24 Egzotikus Citrom, Dreher 24 Lime & Málna, Dreher 24 Pomelos & Grapefruit, Dreher 24 Gyömbér, HB Grapefruit, HB Zitrone, HB Zitrone alkoholmentes, Arany Ászok Hűsítő Citrom, Arany Ászok Hűsítő Vérnarancs, Arany Ászok Mojito, Waldert Citrom)

dreher.jpg

Ha már Nielsen Piackutató, egy évvel korábbról tőlük származik ez a 2016-os évre vonatkozó kijelentés:

Legdinamikusabban fejlődő szegmens az ízesített, alkoholmentes sörmixeké, és ez összességében hosszú távon hatással lehet a teljes üdítőital-piacra is. Jóllehet, a sörfogyasztásnál továbbra is az alacsony árfekvésű sörök viszik a prímet, figyelemreméltó a sörkülönlegességek és kézműves sörök iránti megnövekedett kereslet, ez utóbbiak piaci részesedése 3 százalékra nőtt.


A kérdésemre mindemellett megosztottak néhány a saját kategorizálásuk szerinti egészen friss söreladási adatot (2017. július - 2018. június):

- A teljes kategória értékbeli eladása: 130 milliárd forint
(a megelőző hasonló időszakhoz képest +9%)

- A teljes kategória mennyiségi eladása: 340 milliárd liter
(a megelőző hasonló időszakhoz képest +3%)

Értékbeli eladások szerint:

- 93% alkoholos, 7% alkoholmentes sör,
- 97% világos, 3% barna sör,
- 92% ízesítetlen, 8% ízesített sör,
- 98% árpa, 1% búza alapanyagú sör,
- 78% dobozos, 13% üveges, 8% műanyag kiszerelésű sör.

palackozas.jpg

infografika forrása: elelmiszer.hu

Ami biztos, a sörfogyasztás, és ezen belül a minőségi sörfogyasztás aránya nő, a nagyüzemek gazdaságilag jól teljesítenek, a kisüzemiek szaporodnak, így a folyamatos ellátás biztosított. Miként jól fogadja a piac az újdonságokat, a piac részeként mi, tudatos fogyasztók, ezzel a tendenciával jól járunk, aki meg ebből kimarad, vessen magára.

Kövesd Facebook-on és Instagramon a Kocsmablogot, és ha úgy van: Mutass egy kocsmát!

A bejegyzés trackback címe:

https://kocsma.blog.hu/api/trackback/id/tr6114129701

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bkkzol 2018.09.21. 05:09:40

Azért az sokkoló volt, hogy az "ízek utcájában" 4 dl műanyagpoharas (nem korsónyi) .óti "kézműves sör' 900 Ft. Igen erős árképzés.
Ennyiért már sört is lehet kapni.

kukaberci 2018.09.21. 07:39:18

Ezért nem járunk ilyen helyekre.

Szlovákia vagy Csehország, és akkor normális jó sört ihatunk.

Inkább ritkábban igyunk, de akkor jót.

metartADMIN 2018.09.21. 11:27:22

a miller két helyen is szerepel...(?) atz csak forgalmazzák?

werinter 2018.09.21. 11:41:28

Ezekről a kézműves sörökről mindig ez a mém jut eszembe:
scontent-vie1-1.xx.fbcdn.net/v/t1.0-9/40258793_1403653653108258_269106432970850304_n.png?_nc_cat=102&oh=3ce352d7d08af0729e623f26f60e92bb&oe=5C5E3556

Csak még oda kellene írni, hogy "méregdrága kézműves szar".